مقالات و اخبار سایت

لاستیک درآر چیست ؟

لاستیک درآر

لاستیک درآر یکی از مهم ترین دستگاه ها برای یک تعمیرگاه خودرو که خدمات تعویض و پنچری لاستیک را انجام می دهد می باشد که برای هر مکانیکی و پنچرگیری لازم است .

وظیفه دستگاه لاستیک درار جدا کردن لاستیک از رینگ می باشد که برای مصارفی همچون تعویض تیوپ لاستیک، خود لاستیک و رینگ لاستیک تعبیه شده است .

این دستگاه با نام ها و مدل های مختلفی همچون لاستیک درار کامیونی و سواری تایردرار،لاستیک درار 3 پدال، 4  پدال و 5 پدال، لاستیک دراور تیوبلس و … در بازار تجهیزات تعمیرگاهی به فروش می رسد .

مزایای استفاده از لاستیک دراور چیست ؟

جدا کردن راحت لاستیک از رینگ به صورت اتوماتیک و بدون دردسر

سرعت عمل بالا و صرفه جویی در وقت

محافظت لاستیک خودرو از آسیب هایی مثل پارگی لاستیک

انجام عملیات دقیق و راحت

محافظت از رینگ خودرو

ایمنی تعمیرکار به خاطر عدم استفاده از پتک و لوازم پنچرگیری

قطعات تشکیل دهنده لاستیک درآر ماشین سنگین :

سینی جابجا کننده رینگ و لاستیک

الکتروموتور پاورپک دار

پمپ هیدرولیکی روغنی

گیربکس قوی

الکتروموتور تسمه چرخان

فک های باز و بسته شونده

اهرم کنترل از راه دور

اهرم لق کننده هیدرولیکی

اهرم تایلیور مخصوص

ناخن گیرها و گیره های رینگ لاستیک

ستون تاشوی تمام اتوماتیک عمودی

قطعات تشکیل دهنده لاستیک درآر سواری

گیربکس قوی

مجموعه پدآل ها

اهرم تایلیور

ستون عمودی دستگاه

اهرم اتصال به لاستیک

سینی دوار در هر دو جهت

درجه باد

مجمعه ناخنی یا گیره های نگهدارنده رینگ

واحد مراقبت

شیر ورودی باد

گلویی تقسیم باد

مخزن باد

ستون جک دار تاشونده

اهرم کمکی بادی

الکتروموتور قدرتمند

انواع لاستیک درآر خودروهای سواری

  1. لاستیک درآر سه پدآل
  2. لاستیک درآر 4 پدآل
  3. لاستیک درآر هلپ دار
  4. لاستیک درآر کمرشکن

انواع لاستیک درآر خودرو های سنگین

  1. لاستیک درآر ماشین سنگین در مدل های 14-26 اینج
  2. لاستیک درآر ماشین سنگین در ابعاد 14-28 اینچ و 14-30 اینچ
  3. لاستیک درآر ماشین فوق سنگین در ابعاد 14-54-60 اینچ

آموزش کار با دستگاه لاستیک درآر :

لاستیک درآر سواری :

  • ستون عمودی دستگاه که متصل به اهرم بالا و پایین آمدن دستگاه می باشد را روی دستگاه متصل کرده و اهرم بالا و پایین آورنده را تنظیم می کنیم.
  • دستگاه را به برق وصل می کنیم ،ضمنا عملکرد اکثر دستگاهها با برق تک فاز می باشد که اصطلاحا لاستیک درآر تک فاز نامیده می شوند.
  • شلنگ ورودی باد از کمپرسور هوا را به پشت دستگاه یا همان ورودی واحد مراقبت می باشد با فشار باد بین ۶ تا ۸ بار متصل و تنظیم می کنیم و از عدم نشتی باد مطمئن می شویم.
  • حال دستگاه آماده به کار می باشد آموزش کار با لاستیک درآور به شرح زیر می باشد که توسط تیم فنی شرکت نیک صنعت تنظیم شده است:

ابتدا والف لاستیک را باز کرده و باد چرخ را خالی می کنیم .بعد رینگ و لاستیک را که خالی از باد می باشد از قسمت بیرونی روی جک لق کن گذاشته بصورتی که تیغه جک بین محل اتصال لاستیک به رینگ قرار گیرد سپس با فشار دادن پدال لق کن در یک سمت لاستیک از رینگ جدا می شود و در زاویه رو برو یا ۱۸۰ درجه نیز این عملیات لق کردن را تکرار و این کار از دو طرف را دقیقا از قسمت داخلی رینگ و لاستیک در ۲ جهت انجام می دهیم حال رینگ و لاستیک لق شده را روی سینی دستگاه گذاشته و با فشار دادن پدال کلمب های لاستیک درآر یا همان فک ها که مجهز به ناخنی های ضد خش می باشند را روی قسمت داخلی رینگ تنظیم می کنیم تا رینگ محکم و مطمئن به قسمت سینی دستگاه متصل گردد.حال اهرم ستونی دستگاه یا همان ناخنی دستگاه را به قسمت محل اتصال رینگ و لاستیک متصل کرده بطوریکه قسمت برآمده اهرم دقیقا بین رینگ و لاستیک باشد ،سپس دور رینگ و لاستیک را به مواد نرم کننده مانند کف و صابون آغشته کرده و با پدال گرداننده که با علامت Ã Æ مجهز می باشد و با قرار دادن اهرم تایلیور کنار ناخنی لاستیک درآر عملیات آزاد کردن لبه بیرونی لاستیک از رینگ را با چرخش ۳۶۰درجه ای کامل انجام می دهیم سپس با قرار دادن اهرم تایلیور کنار اهرم عمودی یا همان ناخنی تایلیور ،همین عمیات چرخش کامل را برای قسمت داخلی لاستیک از رینگ انجام می دهیم تا لاستیک بصورت کامل از رینگ جدا گردد.

سپس برای جا انداختن لاستیک جدید یا ترمیم شده ابتدا دور رینگ و لاستیک را به مواد روان کننده آغشته کرده و با قرار دادن لاستیک جدید اهرم ناخنی را توسط اهرم بالا و پیچ فلکه ای کنار ستون تنظیم و با قرار دادن قسمت ناخنی روی لبه داخلی رینگ و با استفاده از تایلیور در کنار آن با فشردن پدال چرخش عملیات جا انداختن لبه داخلی لاستیک روی رینگ را انجام می دهیم و همین عملیات چرخش کامل را بر روی لبه بیرونی لاستیک به رینگ نیز انجام می دهیم و با فشردن لاستیک توسط دست که فاقد باد و نرم می باشد از قرار گرفتن کامل لاستیک در رینگ مطمئن می شویم .حال توسط اهرم یا پدال باد زن ،لاستیک را باد زده وسپس والف را می بندیم و بعد از آن توسط درجه باد دستگاه ،میزان استاندارد باد را تنظیم کرده و با فشردن پدال کلمب ها یا فک ها جمع شده و رینگ و لاستیک جدید آماده بهره برداری می باشد.

در صورتیکه لاستیک تیوپلس نبوده و دارای تیوب می باشد در خارج کردن لاستیک از رینگ تیوپ همزمان از لاستیک درآمده و در هنگام جا انداختن لاستیک به رینگ تیوپ همزمان داخل لاستیک قرار می گیرد.

نکته

مشاهده لیست محصولات فروشگاه شرکت پارسیان

پشتیبانی سایت پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *