مقالات و اخبار سایت

بالانس چرخ های خودرو

بالانس چرخ های خودرو

بالانس چرخ چیست ؟

بالانس بودن چرخ یکی از مهمترین الزامات برای هر خودرویی واجب است . چیزی که باید در سرویس های دوره ای برای هر خودرویی کنترل و بررسی شود .

بالانس بودن لاستیک های خودرو باعث افزایش عمره لاستیک و کاربرد بهتر خودرو می شود .

بالانس بودن چرخ های خودرو برای توزیع یکسان وزن خودرو در حین رانندگی است .

این کار ( یعنی بالانس کردن لاستیک خودروها ) توسط دستگاه بالانس انجام می شود که کارخانه پارسیان صنعت یکی از قدیمی ترین تولید کننده های این دستگاه می باشد که چهار مدل بالانس تولید می کند .

دستگاه های بالانس چرخ P-100 و 828 و 800 و بالانس ال سی دی همگی از تولیدات کارخانه پارسیان می باشند .

تعادل در تمامی ابعاد زندگی بشرو حتی زندگی سایر موجودات، نقش بسیار مهمی داشته و خروج از خط تعادل اگر با نابودی همراه نباشد، حتما صدمات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. چرخ های خودرو هم از این قاعده مستثنی نیستند.

بالانس خودروها،به معنای تعادل و هم راستایی چرخ ها بوده و به صورت علمی، بالانس بین چرخ ها در واقع توزیع یکنواخت وزن خودرو بین چرخ ها بوده و عدم تعادل خودروها، وضعیت بدی را برای خودرو به ارمغان خواهد آورد.

بالانس نبودن چرخ های خودرو باعث چه خرابی هایی می شود.

  1. خرابی زودرس قطعات : همه ی ضرباتی که وقت حرکت به چرخ ها وارد می شود بعد از عبور از چرخ ها به سیستم تعلیق، جلوبندی و … می رسد. در گذر زمان این ضربات باعث خرابی سایر قطعات و کاهش طول عمر مفید
  2. لرزش فرمان خودرو : لرزش فرمان خودرو شاید ناشی از بالانس نبودن چرخ ها باشد. شاید در سرعت های پایین این لرزش قابل تشخیص نباشد ولی با افزایش سرعت ماشین این لرزش ها افزایش پیدا کرده و باعث بروز مشکل خواهد شد.
  3. فرسایش لاستیک : بالانس نبودن چرخ ها باعث عدم توزیع یکنواخت وزن و نیرو بین چرخ های خودرو شده و درنتیجه فرسایش سریعتر لاستیک ها را در پی خواهد داشت . فرسایش بیش از حد هم علاوه بر مشکلات مادی میتواند عامل تصادفات بسیار خطرناک باشد.
  4. افزایش مصرف سوخت : با توجه به افزایش قیمت سوخت اهمیت این موضوع روز به روز بیشتر می شود. بالانس نبودن چرخ ها عملا مصرف سوخت خودروی شما را چندین برابر می کند.
  5. کاهش شتاب خودرو : تعادل نداشتن چرخ ها حتی روی شتاب و ترمزگیری خودروی شما تاثیرگذار است چرا که خودرو مجبور است برای رسیدن به یک نیروی خاص، بیشتر تلاش کند.

نشانه های بالانس نبودن چرخ ها چیست ؟

  1. افزایش مصرف سوخت
  2. خرابی بیش از قطعات چرخ ها
  3. لرزش فرمان
  4. کاهش پایداری خودرو

در مواقعی که لاستیک خودروی خود را تعویض می کنید و لاستیک زاپاس را قرار می دهید، لاستیک جدید با سایر لاستیک ها در تعادل نیست و این موضوع برای همه صدق می کند یعنی خودرو هایی که با فناوری بالا تولید می شوند هم از این قاعده مستثنی نیستند و برای حفظ تعادل تایرهای خود باید به آپاراتی مراجعه کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *